יום חמישי, 1 במאי 2014

חלי מה? חלי ממן!

אז.. הפוסט היום לא ממש יהיה קשור באופן ישיר לעולם האיפור , והטיפוח.. אבל המראה החיצוני שלנו , המשקל שלנו , ועור הפנים שלנו , בהחלט מושפעים ממה שאנחנו מכניסים לגוף ואיך שאנחנו מתייחסים אליו. מי שעוקבת אחריי בפייסבוק בחודשיים האחרונים יכולה לשים לב שמידי פעם אני מעלה סטטוסים עם עדכונים על ירידה במשקל , כשנשאלתי איך אני עושה את זה עניתי תשובה אחת , בעלת 2 מילים. חלי ממן. אולי גם לכן יצא לשמוע את צמד המילים הללו לאחרונה,  בראיונות בטלויזיה , או סתם בחיקוי מוצלח בארץ נהדרת. חלי הפכה לחלוטין לגורו הדיאטות בישראל שמציעה קבוצות תמיכה לאורח חיים בריא , אחד הפלוסים שאני מצאתי הוא שאת התפריטים שלה היא מפרסמת לגמריי בחינם באתר האיטנרנט , והקבוצות ( בעלות 200 ש"ח לחודש בפיזור ארצי ) הן רק למי שבאמת מרגיש שהוא צריך את הדחיפה שלהיות חלק מקבוצה נותנת. בקבוצות נשקלים אחת לשבוע , אך מאחר ואני עושה את השיטה לבד , דרך הבית , אימצתי לי את יום ראשון ליום השקילה. 


אז , מה זו בכלל הדיאטה הזו? אם תשאלו את חלי זו בכלל לא דיאטה, אלא שינוי לאורח חיים בריא. כן כן , אני יודעת , קלישאה. אבל לא. רק היום אחרי חודשיים בתכנית אני מתחילה להרגיש את השינויים מטפטפים אליי לחיי היומיום. אז התכנית של חלי (בתכנית 1200 קלוריות המתאימה לי , יש כמובן תכניות עם יותר קלוריות בהתאם למשקל ההתחלתי) מורכבת בעצם משש ארוחות ביום. 3 ארוחות עיקריות , ו3 ארוחות ביניים שמורכבות מהדברים הבאים:

מנת פחמימה - לחם \ פסטה \ אורז \ חטיף אנרגיה וכו'.
מנת חלבון גבינה - גבינה צהובה \קוטג' \ ביצה וכו'.
מנת חלבון בשר - חזה עוף \ פרגיות \ טבעולייט וכו'.
מנת פרי - פרי כלשהו \ פירות יבשים.
מנת שומן - רטבים למינהם \ שקדים \ אגוזים \ שמן וכו'.

הסוד של חלי טמון בכמויות. והתפריט מורכב כך:

ארוחת בוקר מכילה מנת פחמימה ומנת חלבון גבינה.
ארוחת ביניים - מנת פרי.
ארוחת צהריים מכילה מנת פחמימה , מנת חלבון בשר ומנת שומן.
ארוחת ביניים - מנת פחמימה ומנת פרי.
ארוחת ערב - מנת פחמימה , חלבון וחצי גבינה , ומנת שומן.
ארוחת לילה - חלבון גבינה ופרי.


לארוחות אין סדר מסויים , אפשר להזיז את הארוחות ולשחק איתן , אך אי אפשר לשנות את תוכן הארוחה. זמן ההפרש בין הארוחות הוא בין שעה וחצי לכל היום שלוש שעות.  נשמע פשוט נכון? אז זהו ש.. לא ממש .

מנת הפחמימה מוגבלת לעד 80 קלוריות. וכאן מגיע שלב הניסוי וטעייה , 80 קלוריות יכולות להיות 2 פריכיות , פרוסה אחת של לחם רגיל , חצי כוס פסטה מבושלת או אפילו חצי כוס תירס. אבל! 80 קלוריות יכולות להיות גם פיתה קלה , 2 פרוסות לחם קל , 4 סלילי קלנולי , 3 דפי לזניה , תפוח אדמה , חטיף אנרגיה עם קצת שוקולד , מאפינס לפי מתכון מתאים , חטיף מיני פריכיות בטעם סוכר חום וקינמון , ויש עוד המון אופציות , אבל מה שאני מנסה להראות כאן שזה הכל עניין של בחירה נכונה. בהתחלה אכלתי 2 פריכיות אורז בארוחות , ומשביע.. זה לא ממש היה. כשלמדתי שכדאי יותר לאכול לחם קל או פיתה קלה , בארוחת הבוקר ,  הכל התחיל להשתנות.

מנת חלבון גבינה - מוגבלת גם לסביבות ה80 קלוריות. חלבון הגבינה יכול להיות 2 כפות של קוטג' , פרוסת גבנ"צ 9% , או , שאם נחשוב על הצד המשביע והמפנק יותר , חביתה עם פטריות , עוגת גבינה אפויה ( מהמתכון של חלי ) מיני טילון או שלגון דיאט אחר ( ויש לא מעט טעימים! )  , 2 פרוסות גבנ"צ , 80 גרם דג , 60 גרם בולגרית מגורדת מעל סלט מפנק ועוד.

מנת חלבון בשר - מוגבלת ל200 קלוריות.  כאן מגיעה הארוחה הכי טעימה של היום לדעתי. חלבון בשר הוא 150 גרם לפני בישול , 100 גרם אחרי בישול. זה יכול להיות חזה עוף מוקפץ עם ירקות בתרסיס שמן , שווארמה , 2 שניצל תירס לייט , המבורגר , טונה , ועוד. 

מנת שומן - מוגבלת לכף או כפית מממרחים מסוימים , או לכמות מסויימת של שקדים \ אגוזים וכו'. אני אוהבת להוסיף אותה בצורת ממרח חצילים במיונז או חומוס לארוחת הצהריים והערב.

מנת פרי - כמו שזה נשמע , מנה של פרי , זה יכול להיות תפוח , בננה , תפוז , 2 קלמנטינות , או למי שקשה קצת עם הפירות , אני אוהבת לאכול פירות יבשים , אמנם פחות משביע אבל מספק את הצורך במתוק. צימוקים הם החביבים עליי.

*** תוספות ***

החינמיים - חברנו הטובים ביותר בדיאטה , ירקות. בחינמיים הכוונה לכך שהם אינם נספרים במאגר הקלוריות , אפשר לאכול מהם בכל ארוחה ( בשפיות כמו שחלי אוהבת לומר ) והם משדרגים פלאים. לדוג' סלט טוב , פטריות בתוך חביתה או עם עוף , חצילים כתוספת לסביח , מרק ירקות וכו'. בנוסף ישנם עוד כל מיני דברים שהם '' חינמיים '' לדוגמה עד 2 חלבונים ביום , רסק עגבניות , כפית דבש , כפית צ'ילי ,כפית סילאן , כפית חמאת בוטנים , 10 לחיצות תרסיס שמן ועוד.
המותרת - אהבת חיי. המנה המותרת היא מנה עד 600 קלוריות של שיכרון חושי  ,פעם בשבוע  מותר לאכול כל מה שמתחשק לנו! אני אישית אוהבת לאכול את המותרת שלי בצורת פיצה או גלידת בן אנד ג'ריס וניל עוגיות , שוקולד מיוחד והמבורגר עסיסי.
המים - עוד חלק משמעותי בתהליך. מאז שאני בחלי אני לגמרי מקפידה על שתיה של 2 וחצי ליטרים ביום , ההרגשה אחרת לגמריי , מתרגלים לזה מהר מאוד , ומה לעשות.. גם למים יש חלק בתהליך השובע ;-) למי שמאוד קשה עם מים אפשר לשתות יחד עם תרכיז דיאט או בצורת תה צמחים ללא קפאין.


כלי עזר - נכון , השינוי לא בא בקלות ובטח שלא ממש במהירות , בידיוק בשביל זה אני כאן! הינה רשימת דברים שעוזרים לי אם יש לי שאלה , אם יש קושי , או סתם אם בא לי לשתף מישהו.
הפורום של חלי - לשאלות מקצועיות.
תפריט 1200 קלוריות - כי צריך וזה עוזר.
רשימת קניות - כי אין כמו לתכנן מראש.
רשימת רעיונות למנה המותרת - אני לא צריכה להסביר!
קבוצת תמיכה בפייסבוק - כי אין כמו לשתף אחרים.

אני ממליצה מאוד גם להעזר באפליקציה של חלי בטלפון , היא מזכירה לאכול כשצריך ,מזכירה כמה מים הייתי צריכה לשתות עד שעה מסויימת ,נותנת אופציות חלופיות לארוחות ( 2 רול סושי לארוחת צהריים זה יאמ! ) ומסייעת להיכנס לתהליך. כמובן שלמי שיש שאלות ואני אוכל לעזור , אני זמינה בפייסבוק :)

לסיכום ,שינוי זה משהו שלוקח זמן. ההתחלה קשה ,אבל מניסיון אני יכולה לומר שהכל זה עניין של הרגל ובחירה נכונה. התכנון , השינויים, הכניסה של ירקות לאט לאט לחיי , השתיה המרובה , החשק להתחיל לבשל ולאפות (!) , וכמובן ,הקילוגרמים שיורדים בכל שבוע ( עד כה 6 ק"ג בחודשיים בתכנית.. נשארו עוד 6 תמימים ליעד! ) נותנים את המוטיבציה להמשיך. אני חושבת שאפשר בהחלט להגיע להחלטה לשנות את אורח החיים בשביל איכות חיים טובה יותר , ומעל הכל , הבריאות. אם אתם מרגישים שאתם צריכים , אפשר ללכת גם לקבוצת התמיכה בשביל ה''פוש'' קדימה. 

שיהיה לכולנו שבוע בריא , טעים , ועם שינוי! מקווה שנהנתן מהפוסט , קארין.


17 תגובות:

  1. תשמעי, שיחקת אותה! אני כ"כ ציפיתי ופיללתי שתכתבי על זה פוסט(בוודאי שאני רואה את הסטטוסים על זה) וכ"כ שמחתי כשראיתי את הפרסום בפייסבוק.
    אני שנים מנסה לרדת אבל לא באמת משתדלת, אני מנסה לאזן/להכניס דברים בריאים/למתן את המתוקים(שאני מכורה אליהם כמו אוויר לנשימה) וזה לא ממש מצליח. אבל אני יכולה לפחות להגיד שבחיים לא באמת הקפדתי על תפריט מאוזן כלשהו מעל כמה ימים.
    אני נכנסת לכל הקישורים ואני הדפסתי את יומן רישום - זה יעזור לי הרבה,
    אני טיפוס שצריך את ההכוונה, משהו שיעזור לי להתמיד במטרה. והיומן רישום הזה כנראה יעזור לא מעט.

    נתת טיפים מדהימים, אני אשתדל לקחת מה שמתאים לי(אני לא אוכלת חלבי, אצטרך לחפש את התחליפים) ולנסות את זה.
    לגמרי, זה נראה טוב, זה לא נראה דיאטה של זבנג וגמרנו, זה ממש אורך חיים בריא ועל הדרך המשקל יורד לאט לאט.
    המון תודה לך :)

    השבמחק
    תשובות
    1. כייף לשמוע , שיהיה בהצלחה! יש לך הרבה כלים באתר שלה שעוזרים , ואם את ממש צריכה את התמיכה הזו אולי גם כדאי להירשם לקבוצה :)

      מחק
  2. מהממת!! שמעתי על כ"כ הרבה אנשים שירדו כתוצאה מהתכנית הזו, עכשיו אני מבינה למה.
    כל הכבוד על ההתמדה והגיוון!
    אני אישית לא מחבבת את הדיאטה הזו כי אני לא מאמינה שאנחנו צריכים לאכול בשר וגבינה כל יום, אלא להמעיט כמה שניתן,
    וכמו כן- להגדיל את כמות הפירות ולהשתמש בה בתור מקור עיקרי לפחמימות.
    אבל כן, אלה שתי גישות שונות לחלוטין, וכל אחד ומה שהוא מאמין בו וטוב לו :)
    תודה על פוסט אינפורמטיבי ומעניין!
    נ.ב- ה"מותרת"- זו ארוחה של פעם בשבוע? לא הצלחתי להבין מהפוסט..:)

    השבמחק
    תשובות
    1. אם זה בשר לא מהסוגים הכבדים ( אני אוכלת בעיקר חזה עוף או המבורגר מהצומח ) אני חושבת שזה בסדר . גם הגבינות כאן , הן לא בכמות היסטרית גם ככה.. אז לדעתי זה מאוזן ובסדר , אבל וול , כל אחד והדרך שלו :)
      וכן , המותרת היא פעם בשבוע כמובן :]

      מחק
  3. אני בעברי גם הייתי אצל חלי ממן וכל כך נהנתי מהדיאטה הזאת!
    היום אני כבר הורדתי את מה שרציתי, אבל אני רוצה לחזור לשיטה שלה בעיקר כי באותה תקופה הרגשתי שאני אוכלת בריא יותר והגוף היה מאושר מזה.

    השבמחק
    תשובות
    1. האושר הזה של הגוף , זה בידיוק מה שקשה להסביר לאחרים.. זה כאילו הגוף אומר ממש תודה! תודה שהורדת ממני את כל הג'אנק :) וכל הכבוד לך על הירידה!

      מחק
  4. כל הכבוד על ההתמדה!
    בתקופות שבהן ירדתי באופן משמעותי במשקל לא נצמדתי לתפריט כלשהוא. אצלי הכמויות של האוכל ממילא לא גדולות מדי והבעייתיות היא בשטויות שאני אוכלת... כשאני מחליטה לקחת את עצמי בידיים אני פשוט מפסיקה לאכול שטויות ואוכלת ארוחות מסודרות, וזה עושה את העבודה.
    אני חושבת שבעיקר זה עניין של כוח רצון והתמדה...
    המון בהצלחה בהמשך ותמשיכי להתמיד :)

    השבמחק
    תשובות
    1. מובן שלא חייבים להיצמד לתפריט כלשהו , אבל מאחר ואני לא קוראת לזה דיאטה אלא מעבר לאורח חיים בריא יותר , במיוחד אחרי שהרגלתי את עצמי לאכול ג'אנק כל החיים... אז אני כן מעדיפה את התפריט :) אבל את צודקת , להוריד שטויות לפעמים זה כל מה שצריך.

      מחק
  5. שמעי, 1,200 קלוריות זה פשוט מעט מדי. זה ממש המינימום. זה מה שגורם לנו לדפוק את חילוף החומרים שלנו עוד יותר. :-/ במיוחד אם יש ממש עוד קצת פעילות בחיי היום יום - זה ממש כלום.

    כל הכבוד על ההתמדה אבל יש לתפריט הזה צד שלילי. מה גם, שאישה בת 50 לא יכולה לאכול מה שאת יכולה לאכול, ומישהי שמנה יותר אמורה דווקא להתחיל בהרבה יותר. (ויש לזה כמה וכמה הסברים). שלא לדבר על מישהי נמוכה לעומת גבוהה ועוד ועוד אלפי שיקולים.:-/
    זה חשוב לאכול נכון אבל גם מספיק.

    השבמחק
    תשובות
    1. מירי , כמו שציינתי בפוסט זו התכנית 1200 שמתאימה לי. יש גם תכניות של 1500 , 1800 , 2300 קלוריות כמובן בהתאמה לצורך. מובן שזה יחסית מעט , אבל המטרה זה להוריד במס' הקלוריות ולהביא לקיזוז שיתבטא במשקל.

      מחק
    2. עדיף לרדת יותר לאט ולא לפגוע בחילוף החומרים. :-/ לצערי אני יודעת יותר מדי על זה.

      ואגב, ירדתי בחודשיים כמעט 10 ק"ג פעם אחת תוך כדי שאני אוכלת 1600-2200 קלוריות ביום. כלומר, לפעמים זה דוקוא עובד יותר טוב ממה שאת חושבת.:-/

      וחוץ מזה, שאת תמיד יפה. :-) ואת יודעת את זה.

      מחק
    3. אני יורדת לאט. 6 קילו בחודשיים זה לא מהר במיוחד.. כמה גרמים בשבוע.
      והגיוני מאוד שירדת 10 ק"ג בחודשיים , השאלה אם החשבת את הקלוריות מירקות וסלטים וכדומה..
      ושוב כמו שאמרתי , לכל אחד מתאים תפריט אחר בהתאם למשקל ההתחלתי שלו.

      מחק
  6. אחלנ פוסט! אאמץ לי במקצת מהטיפים, בייחוד עניין המים! תודה רבה

    השבמחק
  7. איזה פוסט אליפות!!! מעודד,מחזק ויותר מכל אופטימי,אשמח לפוסטים ותזכורות ממך לצורך עידוד ותמיכה תודההההה ענקית :-) :-)

    השבמחק
  8. איזה ארוחות מפתות... תוכלי לפרט עליהן? אני גם מנסה לעשות את התוכנית.. לבד.. ממש יעזור אם תפרטי מה המתכונים

    השבמחק
  9. איזה ארוחות מפתות... תוכלי לפרט עליהן? אני גם מנסה לעשות את התוכנית.. לבד.. ממש יעזור אם תפרטי מה המתכונים

    השבמחק